Vlad Plahotniuc: România trebuie să ignore declaraţiile provocatoare ale lui Dodon/ INTERVIU

12 Iunie 2017

Î. Domnule Plahotniuc, cum vă simţiţi acum după ce ştiţi că se pregătea un atentat împotriva dumneavoastră şi că există oameni care doreau să vă lichideze? V-aţi gândit la o retragere din viaţa politică, pentru a ieşi din vizorul celor care au pus un plan de acest gen la cale?

V.P. Un astfel de moment te pune desigur pe gânduri, însă gândurile care mi-au venit mie au fost legate de faptul ca trebuie sa termin ce am început, nu sa dau bir cu fugiţii. Eu înţeleg foarte bine cine sunt cei care au stat în spatele acestei încercări, înţeleg motivaţia lor şi tocmai acest lucru mă determină să merg înainte, să fac tot ce este posibil pentru ca astfel de indivizi să nu mai ajungă vreodată sa folosească sistemul bancar din Moldova pentru a spăla miliarde de dolari. În ultimele luni s-au făcut progrese uriaşe privind securizarea sistemului bancar, progrese remarcate şi de FMI, dar s-au făcut şi progrese semnificative în investigarea acelei spălării de bani de peste 22 de miliarde de dolari printr-o bancă moldovenească, bani proveniţi din Rusia. Aceste progrese deranjează anumite cercuri de interese din afara Moldovei, respectiv persoanele care au avut legătură sau au administrat această schemă de spălare de bani. Este un subiect complicat şi foarte sensibil, dar care îşi va găsi, sper, o rezolvare completă şi definitivă.


Î. În ultima vreme, în Moldova, a început o campanie puternică a procurorilor anticorupţie. Adversarii dvs vă acuză că este o campanie de epurare politică. Cât este adevăr, cât este propaganda adversarilor?

V.P. Haideti sa luăm în dezbatere faptele, nu vorbele care se spun pe ici-colo. Ultimele acţiuni anticorupţie au vizat funcţionari înalţi din actuala guvernare, inclusiv din PDM, partidul pe care îl conduc. Au fost arestaţi doi miniştri în funcţie, cel al Agriculturii şi cel al Transporturilor, ambii numiţi de partidele de la guvernare, dar şi un viceministru de la Economie, numit de partidul pe care îl conduc, precum şi alţi funcţionari de rang înalt din instituţii guvernamentale. Au fost arestaţi de asemenea mai multi înalţi funcţionari de la Primăria Chişinău, administrată tot de un partid de la guvernare, câţiva conducători de raioane, tot din partidele guvernării, inclusiv din PDM. Deci despre ce fel de epurare politică vorbim? Procurorii anticorupţie fac epurare politică în partidele de la guvernare? Păi înainte toată lumea spunea că nu sunt anchetaţi înalţi funcţionari care au legătură cu partidele din coaliţia de guvernare. Acum, când sunt aceste acţiuni, unii spun că e epurare politică. În realitate, observăm că cei care spun asta sunt tocmai cei din opoziţie, care, în mod normal, ar trebui să salute asemenea acţiuni fără precedent, însă pe ei îi deranjează faptul că se desfăşoară o luptă reală cu corupţia, care îi vizează pe toţi cei corupţi, indiferent de apartenenţa lor politică. Or, se pare că opoziţiei îi convin discreditarea ţării şi haosul sistemic, nu ordinea şi reformele autentice. Regretabil.

Î. Moldova a fost lăudată de FMI acum câteva săptămâni. Prognozele sunt optimiste, nivelul exporturilor creşte, se pare că Moldova creşte economic de la zi la zi. Când vor resimţi şi moldovenii în propriile buzunare creşterea economică?

V.P. Moldova a reuşit să obţină a doua tranşă de la FMI chiar printr-o procedură simplificată, asta tocmai pentru că a fost constatat modul serios în care au fost implementate reformele convenite în cadrul memorandumului. Iar printre aceste reforme se află inclusiv acţiuni care au vizat securizarea sistemului bancar. Problema e că aceste reuşite vin după perioade lungi de crize politice, abia de la începutul lui 2016 s-a intrat într-o perioadă de stabilitate şi se pot face reforme, deci a fost firesc ca efectele benefice să nu fie simţite imediat la modul direct de către cetăţeni. Dar sunt convins că, dacă vom continua asa, în scurt timp oamenii vor simţi mai direct efectele acestei creşteri economice.

Î. Aţi revenit de curând din SUA, ce aţi făcut acolo? Am văzut că după revenire partidul dvs a introdus o iniţiativă de limitare a propagandei ruse în Moldova prin televiziuni. Este şi ăsta un efect al vizitei?

V.P. Iniţiativa asta a fost introdusă încă de anul trecut de PDM, însă unii dintre partenerii externi ne-au cerut atunci să mai aşteptăm şi am pus-o deoparte.

Am promis atunci că vom reveni la ea şi o vom pune în aplicare, pentru că trebuie sa curăţăm spaţiul mediatic de manipulările unor canale ruseşti. Culmea că până acum s-au opus acestui demers chiar unii dintre cei care mă acuzau pe mine pentru că unul din posturile TV pe care le-am fondat transmite programe ruseşti. Dar inclusiv acel post va fi afectat de aceste schimbări. Eu cred că noi, la fel ca Ucraina, trebuie să reieşim din situaţia specială în care ne aflăm şi să luăm o decizie mai hotărâtă în această privinţă, altfel riscăm sa ajungem ca cetăţenii noştri sa devină victime ale propagandei şi manipulărilor,  să fie supuşi unor influenţe ideologice din afara ţării, mai ales în ajunul campaniilor electorale.

Legat de vizita în SUA, am discutat acolo cu mai mulţi congresmeni, am avut întâlniri la Departamentul de Stat şi Consiliul Naţional de Securitate, am discutat despre agenda de reforme, dar şi despre provocările din regiune pe zona de securitate. Au fost discuţii importante şi utile, în care am dorit să se ştie care este viziunea PDM, ca principal partid de guvernare, pe aceste domenii de interes comun.

Î. Aţi discutat în SUA şi despre schimbarea sistemului electoral în Moldova? Aţi încercat să căutaţi sprijin pentru această schimbare?

V.P. Partenerii noştri din SUA cunosc foarte bine beneficiile sistemului electoral uninominal sau mixt, îl utilizează de atâţia ani, nu era cazul sa le vorbesc eu despre beneficiile lui. Am discutat subiectul doar în termeni generali, nu am încercat să caut sprijin. Chiar acum a fost dat publicităţii, de către o companie americana importantă, cel mai mare sondaj realizat vreodată în Moldova, pe un eşantion de 12 mii de respondenţi, care arată foarte clar că cetăţenii îşi doresc schimbarea sistemului electoral. 61 la sută doresc acest lucru, în timp ce doar 29 la sută îşi doresc să rămână sistemul actual de votare pe liste. Aşadar, cetăţenii ne spun foarte clar ca vor aceasta schimbare, iar noi trebuie să-i ascultăm şi să căutam soluţii să o facem cât mai corect, respectând standardele internaţionale în materie electorală, de aceea aşteptăm cu interes şi opinia Comisiei de la Veneţia. Vom studia recomandările experţilor cu mare atenţie şi seriozitate. Chiar dacă este dreptul suveran al unui stat să-şi decidă sistemul electoral şi avem un număr atât de mare de cetăţeni care doresc asta, noi credem că e important mai întâi să avem o cât mai bună evaluare legată de formarea unui cadru electoral optim pentru implementarea sistemului mixt de vot.

Î. Dar ce e cu ideea aceea că Transnistria ar putea avea 25 de deputaţi în Parlamentul Moldovei prin sistemul mixt?

V.P. Nu va exista asa ceva, e o manipulare cu care unii politicieni din Moldova au umblat şi prin Parlamentul European şi în acest mod au reuşit să genereze emoţii acolo. Colegii mei au fost chiar zilele acestea la Bruxelles şi au constatat câtă mirare era acolo când li s-a arătat că multe din informaţiile care au fost furnizate de un partid de opoziţie din Moldova sunt false.

Î. Apropo, au existat şi în Parlamentul European dezbateri aprinse pe tema asta, unii europarlamentari au cerut chiar amânarea finanţării pentru Republica Moldova. Ce reproşează mai exact Moldovei?

V.P. Este vorba de doua grupuri politice parlamentare care au acţionat la solicitarea colegilor lor din unele partide din Republica Moldova. Dar nu e nimic rău că există dezbateri, că se discută subiectul. Noi urmărim cu atenţie aceste dezbateri, încercăm să identificăm argumentele obiective şi să vedem cum le putem utiliza pentru a face această reformă politică importantă cât mai bună. Grupurile parlamentare europene respective au favoriţi politici în Moldova şi este normal să fie asa, sigur că vor să se asigure că partidele pe care le susţin vor obţine un scor cât mai bun în alegeri. Noi înţelegem asta. Doar că interesul nici unui partid nu trebuie să primeze în faţa voinţei cetăţenilor, de la care s-a pornit de fapt procesul de schimbare a sistemului electoral. Înţeleg prea bine că trebuie găsit compromisul necesar pentru a respecta atât voinţa cetăţenilor, cât şi a face schimbările în asa fel încât să nu fie avantajate vădit anumite partide. Noi suntem deschişi să comunicăm cu toată lumea şi să găsim cele mai potrivite soluţii.

Î. Este Moldova în conflict cu Rusia? Preşedintele Parlamentului şi Premierul au trimis la Moscova un document dur, în care anunţau ca oficialii moldoveni nu mai merg acolo până ce nu se termină cu abuzurile împotriva lor. S-a schimbat ceva după acest demers?

V.P. Moldova nu este în conflict cu Federaţia Rusă. Noi am constatat un şir de acţiuni reprobabile din partea câtorva persoane din cadrul unor instituţii de la Moscova, care au dat indicaţii ca oficialii moldoveni să fie hărţuiţi ori de câte ori încearcă să intre în Rusia. Am reclamat aceste practici, există discuţii pe această temă, dar încă nu avem o rezolvare convingătoare a situaţiei. De aceea recomandarea ca oficialii moldoveni să nu meargă în Rusia a rămas valabila şi va rămâne aşa până la clarificarea situaţiei.

Î. Au legătură aceste hărţuiri cu acel caz privind spălarea celor 22 de miliarde prin Moldova, bani veniţi din Rusia?

V.P. Există indicii care confirmă anume această legătură. Însă nu înţelegem logica unor astfel de acţiuni, ele nu au schimbat nimic şi nu vor schimba nimic. Dimpotrivă, autorităţile noastre au cerut colaborarea instituţiilor din Rusia în identificarea şi pedepsirea celor care au spălat aceşti bani.

Î. V-aş propune să mergem pe scenariul optimist în care dvs şi PDM o să treceţi schimbarea sistemului electoral în Parlament. Oricum am calcula, putem vedea că PSRM va fi câştigătorul alegerilor din 2018. Pe partea cealaltă a spectrului politic, unde avem partide pro-europene, există o falie mare care desparte aceste partide. Chiar dacă PDM va obţine un procent de 15-20 %, ca să puteţi păstra guvernarea v-ar trebui o alianţă cu PAS şi cu partidul lui Năstase? Ar fi posibil să avem la un moment dat o alianţă de acest gen sau credeţi mai degrabă că PSRM va guverna fie şi minoritar în cazul în care această alianţă nu se poate realiza?

V.P. E foarte devreme să vorbim despre procente, mai avem aproape un an şi jumătate până în alegeri. Pe noi la etapa asta nu ne preocupă alegerile şi nu facem astfel de evaluări, pentru că avem multe lucruri de făcut până atunci, să guvernăm bine, ceea ce cu siguranţă se va reflecta pozitiv şi în rezultatul nostru electoral. PDM are un obiectiv post electoral foarte clar, acela de a menţine Moldova pe calea europeana. Şi asta pentru că noi înţelegem că aceasta e zona care ne va permite să ne dezvoltam mai rapid, nu atât datorită fondurilor primite, cât a expertizei şi a unor programe de dezvoltare care deja şi-au confirmat efectul pozitiv în cazul altor state care au fost în situaţia Moldovei. Deci e devreme să discutăm despre alianţe, pentru că în ritmul în care fac prostii unele partide de dreapta, e greu să anticipezi ce va mai rămâne din ele până în alegeri. Opoziţia de dreapta în loc să lupte cu Dodon, îi face cadouri de care acesta profită cu mare bucurie, aşa cum a fost solicitarea către FMI sau către UE de a amâna finanţarea Moldovei. Este exact ce vor socialiştii, ca ţara noastră să nu mai fie susţinută, să apară o criză socială puternică, apoi o criză politică, să apară neîncrederea cetăţenilor în sprijinul şi bunele intenţii ale UE, aşa încât pe acest fundal Partidul Socialiştilor să câştige singur alegerile anticipate sau cele ordinare. Pentru Dodon, alegerile anticipate ar fi cel mai bun lucru acum, dreapta e dezintegrată şi slabă, el e cam singur pe stânga, o situaţie perfectă pentru el în alegeri. Iată de ce s-a bucurat el atât de tare de perspectiva amânării finanţării din partea UE pentru Moldova. Am încrederea însă că nu va avea prilej să se bucure prea mult de o asemenea conjunctură.

Î. Dar care e relaţia guvernării cu preşedintele Dodon? Sunt multe speculaţii că aţi avea doar un război de suprafaţă, dar că în realitate colaboraţi.

V.P. Noi am spus-o şi public, scopul nostru este să nu permitem să se concretizeze nici o iniţiativă a preşedintelui Dodon îndreptată împotriva intereselor Moldovei şi a parcursului nostru european.  Şi până acum am reuşit, la modul concret, nu prin declaraţii de suprafaţă, cum îşi închipuie unii. Dar totodată fără a arunca ţara în hăul destabilizării politice.

Preşedintele Dodon şi-ar dori mult acum un război cu guvernarea, unul cât mai puternic, care să ducă la destabilizare şi la căderea guvernului. De aceea a şi lansat diferite provocări, de aceea îi provoacă şi pe liderii UE să întoarcă spatele Moldovei. El are încă un scor înalt în sondaje şi are nevoie de scandaluri şi dificultăţi politice pentru a-l menţine, fie să i se dea motiv să meargă în faţa poporului să se victimizeze şi să mai ia nişte procente, fie să reuşească să blocheze economic Moldova şi să genereze o criză politico-socială. El a văzut bine ce efecte a avut războiul politic asupra partidelor pro europene şi nu e deloc încântat de faptul că acum coaliţia de guvernare e stabilă, nu mai apar acele războaie pe interior. Toate referendumurile pe care le-a propus sunt provocări la adresa guvernării, ne încearcă, dar noi am decis să nu ne lăsăm atraşi în agenda pe care o promovează el, să ne vedem de treabă, să guvernăm, să facem reforme, să păstrăm echilibrul în societate. Republica Moldova este stat parlamentar şi deciziile strategice se iau în Parlament şi la Guvern, în pofida pretenţiilor Preşedinţiei în acest sens.

Î. Ar fi posibilă suspendarea lui din funcţie?

V.P. Dacă face greşeli suficient de grave şi va supune unui pericol iminent stabilitatea politică a ţării, ar fi posibilă. Dar ştiţi cum e cu încercările astea de suspendare, uneori poţi să-i faci mai mult bine celui pe care încerci să-l suspenzi, decât rău. Aţi avut astfel de situaţii şi în România. Trebuie cântărită bine o astfel de decizie, trebuie probe convingătoare pentru cetăţeni şi apoi e nevoie de o unitate politică pe dreapta, dacă se intră într-un astfel de referendum. Altfel e foarte complicat şi rişti doar să-i întăreşti poziţia. În politică e important să ştii să identifici momentele oportune pentru o acţiune sau alta.

Î. Cum credeţi că ar trebui să privească România declaraţiile războinice ale lui Dodon?

V.P. Să le ignore. Chiar dacă sunt provocatoare, nu trebuie atras atenţie la ele. Autorităţile române au un partener de dialog deschis şi constructiv în Guvernul şi Parlamentul de la Chişinău, instituţiile care în fond decid politica statului şi o implementează, iar la nivelul acestor instituţii eforturile pe care România le face pentru Republica Moldova sunt foarte apreciate şi respectate. Pentru noi, România constituie un model de urmat pe calea integrării europene, e şi un partener strategic de încredere, consider că noi suntem sortiţi unei strânse prietenii, inclusiv politice, indiferent de voinţa ostilă a unora sau altora.

Articolul în original aici.



Gallery photo
Despre politică si ceva mai mult Copyright © 2017 Toate drepturile rezervate