Evaluarea progreselor şi definirea aşteptărilor

28 Mai 2018


Pentru conducerea coaliţiei de guvernare din Republica Moldova, ultimul Consiliu de Asociere UE - Republica Moldova, care a avut loc pe 3 mai, a reprezentat oportunitatea perfectă pentru a ne opri să reflectăm la progresele noastre realizate în ultimii doi ani şi pentru a stabili - împreună cu partenerii noştri europeni - calea de acum înainte şi aşteptările pentru în curs.

Ghidaţi de angajamentul nostru european şi cu sprijinul UE, ne-am descurcat bine: creşterea economică este solidă, noile reforme structurale generează rezultate încurajatoare, au crescut veniturile şi standardele de viaţă, iar majoritatea populaţiei susţine integrarea europeană mai extinsă. Având în vedere alegerile parlamentare din acest an, provocarea noastră acum este să consolidăm această viziune europeană pentru viitor şi să asigurăm ireversibilitatea angajamentelor asumate. Anume aici sperăm să contribuim - împreună cu partenerii noştri europeni - la o realizare istorică.

Euroscepticismul a câştigat nemeritat, dar indiscutabil, teren în multe părţi ale Europei. În multe ţări europene rareori vedem astăzi titluri care aduc laude forţei transformaţionale a UE, iar presa populistă nu ezită să dea vina pentru orice problemă pe pragul aparent îndepărtat al UE.

Cu toate acestea, pentru Moldova, UE rămâne o sursă de inspiraţie, expertiză şi sprijin pentru guvernul pro-european. În 2016, într-o atmosferă extrem de polarizată şi cu o economie ce avea nevoie enormă de investiţii şi de încredere, UE s-a implicat în definirea noii foi de parcurs pentru reforme, bine concepute, împreună cu noul guvern. Astfel, după mai mulţi ani de nelinişte, a ajutat la revenirea în Moldova a sentimentului de normalitate şi a permis noii administraţii să se concentreze pe implementarea noilor reforme şi identificarea ritmului corect de integrare. 

La doi ani distanţă, rezultatele acestui parteneriat vorbesc de la sine, iar UE a confirmat recent asistenţa macro-financiară, care va permite o accelerare mai puternică a reformelor, precum şi implementarea principalelor proiecte de dezvoltare. Economia Moldovei a crescut cu 4.5% în 2017, una din cele mai rapide creşteri în Europa. Rata ocupării forţei de muncă şi investiţiile străine sunt, la fel, pe un trend ascendent. Au fost lansate noi programe mari de infrastructură, cu noi proiecte ce pun accent pe interconectivitatea cu partenerii noştri apropiaţi, cum este România.

Împreună cu programe ambiţioase de reformare, s-a schimbat substanţial şi mediul regulator. Am redus birocraţia şi am schimbat modul în care autorităţile guvernamentale tratează mediul de afaceri. Am reformat radical administraţia centrală, sistemul de pensii şi codul muncii, printre altele.

Am intensificat decisiv lupta cu corupţia. Sistemul nostru bancar şi-a revenit după o fraudă masivă, iar acordul cu FMI a adus mai multă stabilitate financiară şi macroeconomică. Mai mult decât atât, am adoptat o legislaţie complexă împotriva ştirilor false şi propagandei ruseşti şi am demonstrat, cu rezultate, că scopul nostru este să ne aliniem la standardele vestice şi să ne asumăm responsabilitate pentru lupta cu dezinformarea.

Am realizat multe, dar ne aşteaptă şi alte provocări semnificative. La sfârşitul anului moldovenii îşi vor alege reprezentanţii pentru următorii patru ani. Fiind o ţară care din punct de vedere istoric şi politic este prinsă între Rusia şi Europa, alegerile care urmează vor fi, în mai multe moduri, un referendum cu privire la Europa. Majoritatea pro-europeană creşte, dar încă nu este suficient de mare, iar partizanii vocali pro-est sunt susţinuţi masiv de un aparat de propagandă străină, care şi-a lăsat amprenta pe mai multe democraţii în ultimii ani.

Această influenţă nu trebuie subestimată, în special într-o ţară unde există populaţie vorbitoare de rusă. Deja tot mai des circulă noi narative, ce atacă Acordul de Asociere al Moldovei cu UE şi Zona de Liber Schimb Aprofundat şi Cuprinzător (DCFTA). Promotorii ştirilor alternative şi liderii socialişti trâmbiţează despre puterea economică a Uniunii Economice Eurasiatice şi cheamă la renegocierea sau chiar la anularea Acordului de asociere şi DCFTA.

În acelaşi timp, partidele reformiste şi pro-integrare sunt scindate, iar atmosfera tensionată ar putea demotiva anume pe cei care văd în Europa o şansă de progres. În faţa acestor provocări, Consiliul de Asociere UE-Moldova de pe 3 mai a fost atât o oportunitate de a ne fi evaluate în mod just realizările, cât şi un punct de plecare pentru un dialog politic incluziv între diverşi politicieni reformişti, cu participarea partenerilor europeni.

Europa, pe bună dreptate, are speranţe şi aşteptări mari de la Moldova. Progresele noastre în implementarea Acordului de asociere au demonstrat că, având un guvern dedicat şi o coaliţie de guvernare unită, Moldova are potenţialul să devină un lider, să nu fie codaşă.  La această etapă crucială, Moldova contează în continuare pe sprijinul UE pentru a realiza progrese pe la cele mai dificile reforme şi pentru a asigura cetăţenilor un viitor european.

Suntem încrezători că proiectele agreate la Summit-ul Parteneriatului Estic în noiembrie anului trecut, împreună cu asistenţa macro-financiară din partea UE, vor fi un pas important în sensul curmării incertitudinilor noastre geopolitice şi vor convinge populaţia că UE oferă cele mai mari speranţe de prosperitate şi securitate în viitor.

Suntem pregătiţi să facem în curând primul pas simbolic şi să consfinţim integrarea europeană în Constituţie, drept obiectivul cheie al ţării. Suntem convinşi că integrarea europeană este unicul proiect care poate apropia populaţia şi partidele reformiste şi sperăm ca, în lunile ce urmează, să construim o platformă politică care va disipa orice îndoială privind continuitatea măsurilor pozitive din ultimii doi ani. Este momentul perfect pentru a face din nou cum este corect.

 
 Articolul în original aici

 



Gallery photo
Despre politică şi ceva mai mult Copyright © 2017 Toate drepturile rezervate